zaterdag 23 augustus 2008

Bleeding Pony (scène 3)

Scène 03: Voorstelling van de afgewerkte film bij de directeur

De regisseur en de producer staan voor de deur van de directeur. De regisseur is enorm opgewonden, de producer eerder rustig maar wel tevreden.

De regisseur: “Voila, we zijn er!” De producer klopt aan. “Binnen!” roept de directeur vanachter de deur. Ze openen de deur en stappen binnen.

De directeur wordt stilaan zenuwachtig maar probeert heel koel over te komen. “Dag vrienden! Jullie komen naar de afgewerkte film kijken?” De twee zetten zich neer en bevestigen tegelijkertijd zijn vraag waarop de directeur antwoordt: “We zullen dan maar eens kijken, zeker?” De producer haalt een DVD uit een doosje en steekt die in zijn laptop. De twee lachen nog eens zenuwachtig en focussen zich volledig op het scherm. De film begint met muziek. (scherm zwart)

Dan vult het scherm zich terug met beeld waarop we de 3 terug zien; de regisseur kijkt dromend naar de TV, de producer geniet maar niet met volle teugen en de directeur bekijkt de twee een beetje angstig aan.

De directeur stopt de film en de producer draait zich meteen om. “Prachtig, echt waar!” zegt de producer smalend. “Ja, prachtig...” zegt de regisseur met een glimlach op het gezicht terwijl hij blijft staren naar het scherm. “Maar!” begint de producer. De regisseur schrikt en draait zich meteen om. “Ik heb een dingetje gezien dat mij niet zint. Of liever, ik heb het NIET gezien!” roept hij uit. De directeur kijkt hem heel angstig aan, duikt met z'n hoofd een beetje weg en de regisseur kijkt de producer vragend aan.

De producer gaat verder. “Ik vraag me af waarom de naam van uw maatschappij niet in de film vermeld staat? En waarom dat die ook niet op het hoesje van de DVD staat?” hij leunt dreigend naar voor waardoor de directeur achteruit gaat.

Daarna vermant hij zich en antwoordt: “Ik denk dat we hier onze samenwerking kunnen afsluiten...” De regisseur schrikt en begint te stamelen. De producer doet hem zwijgen en roept tegen hem: “Op de gang! Ik zal het wel oplossen!” De regisseur loopt weg en je hoort de deur dichtklappen.

“Kijk,” begint de directeur, “ik heb je de vorige keer gezegd dat ik doe wat ik kan en meer kan ik echt niet doen, ik denk dat ik je al veel te veel geholpen heb.” De producer wil uitvliegen maar houdt zich in. “Oké,” zegt hij met ingehouden woede, “als het zo zit. Ik had gehoopt dat ik bijvoorbeeld meer DVD's zou krijgen... En video's want daarmee kunnen we ook nog mensen bereiken. En dan wil ik ook nog eens de helft van het geld dat ik je gegeven heb terug. Als je er nu achter wilt gaan, zou ik heel tevreden zijn!”

De directeur haast zich naar de deur.

We zien de directeur buitengaan en hij kijkt vluchtig naar de regisseur. Die kijkt raar op en doet de deur even open. Men hoort de stem van de producer die tegen hem roept: “Nu niet, blijf nog buiten!” Waarna de regisseur de deur vlug terug sluit.

De producer heeft ondertussen plaats genomen achter de laptop en tikt haastig iets in. Opeens mompelt hij: “Holy Wood presents... neen, proudly presents...” en na enkele klikken zegt hij: “Zo, nu een DVD'tje vinden.” Hij scharrelt in een kastje dat onder de tafel staat. Enkele ogenblikken en enkele vloeken later, haalt hij een DVD boven. “Aha!” roept hij uit terwijl hij enorm glimlacht. Hij steekt de DVD in de gleuf en klikt nog wat verder. Dan slaat hij het scherm toe en neemt terug plaats op zijn stoel.

Na enkele ogenblikken komt de directeur terug binnen. Hij heeft vele DVD- en video-doosjes mee en een aktetasje.

Hij legt alles vlug op tafel. “Aha, eindelijk!” glimlacht de producer. “Nu kunnen we beginnen! Begin het geld maar te tellen!”

De directeur kijkt stomverbaasd naar de producer. “Eum, dat geld is al geteld, hoor! Alles klopt!” Dan gaat hij zitten en wilt het scherm omhoog doen.

“Ik wil zekerheid, jij mag nu voor mijn ogen mijn geld nog eens tellen.” zegt de producer direct.

De directeur telt het geld heel precies en luidop terwijl de producer meekijkt. (scherm zwart en daarna terug beeld) De directeur is de laatste briefjes aan het tellen en zegt dan: “Voila, zoals ik al zei, het klopt! Ja, ik denk dat dit alles is?” De producer kijkt even naar de laptop en de directeur betrapt hem. Vragend kijkt de directeur hem aan en wilt zijn laptop nemen. De producer haast zich vlug met een vraag te stellen. “Eum... je kunt nog iets doen voor mij... eum... ik zou graag een... kop koffie krijgen! Ja, dat is het, een kop koffie!” stamelt hij. De directeur twijfelt maar stelt zich dan toch recht en loopt naar buiten terwijl hij zegt: “Hopelijk is dat het laatste...”

De producer haast zich naar de laptop en klapt het scherm open. “Komaan!” vloekt hij binnensmonds. Na een tiental seconden klikt hij nog wat en haalt hij de DVD uit het gleufje. Hij steekt het in een doosje terwijl hij nog steeds op de plaats van de directeur zit.

Op dat moment gaat de deur open. De directeur en de producer schrikken enorm en het is de directeur die eerst een vraag stelt: “Wat doet u daar als ik vragen mag?”

“Wel, eum... ik was even naar de film aan het kijken, ik dacht dat dat geen kwaad kon?”

De directeur kijkt achterdochtig naar de producer terwijl de regisseur achter zijn rug verschijnt.

De producer wenkt de regisseur en zegt: “Ik denk dat we maar beter verdwijnen. Help me eens met dragen, wil je?” De regisseur en de producer nemen elk wat dozen en gaan naar de deur.

“En uw koffie?” vraagt de directeur. “Dat zal voor een andere keer zijn, vrees ik.” zegt de producer.

Hij slaat de deur dicht en haast hem weg terwijl hij zegt: “Dat was op het nippertje!” “Hoezo?” vraagt de regisseur nog. We zien de vrouw van de eerste scène naar haar deur gaan terwijl ze raar naar de twee kijkt. (scherm zwart)

Geen opmerkingen: